Taler om Bibel

Er Bibelen ufeilbarlig? | Lars Olav Gjøra

Bibelens ufeilbarlighet løftes høyt av mange kristne. Men hva betyr dette egentlig? På hvilke måte er den ufeilbarlig, og hvordan har det seg at den er skrevet av feilbarlige mennesker. Lars Olav Gjøra viser hvor konseptet av feilbarlighet kommer fra, hva vi legger i det, og hvordan en som tror på Bibelen kan forstå hvordan dette hegner sammen. Se Lars Olavs nettside bibelnerden.no for mer godt stoff om Bibelen, vanskelige spørsmål og de ulike bøkene den består av.

Bibelens troverdighet | Lars Olav Gjøra

Er Bibelen troverdig? Hvordan er den satt sammen? Er den ikke full av feil? Hvordan kan vi tro på et så gammelt dokument? Har den ikke blitt endret gjennom århundrene? Lars Olav Gjøra gir et overblikk over Bibelen som historisk dokument og nøkler til hvordan vi både kan forstå troverdigheten selv og formidle denne forståelsen videre. Se Lars Olavs nettside bibelnerden.no for mer godt stoff om Bibelen, vanskelige spørsmål og de ulike bøkene den består av.

Sendt for å vitne

Eirik Austeng taler. Apostlenes gjerninger er historien om Jesu fortsatte gjerning gjennom kirkens første tid. Kirken ble sendt for å vitne om Jesus, i kraft av Den hellige Ånd. Hva betyr det å være et vitne, sammenlignet å «gjøre» et vitne? Hva tror du det trengs mer av i vårt område for at vitnesbyrdet skal fortsette å bevege seg utover? Personlig initiativ, åndelig åpenbaring eller motstand/forfølgelse? Den hellige ånd gir oss kraft til å vitne. Er det et området ved…

Glem ikke Paulus´ lenker

Erik Austeng avslutter taleserien fra kolosserbrevet Hvordan er din balanse mellom gudstjenesten/samlingen og din hverdag? Hvorfor er det viktig å hedre folk som gjør en innsats for å fremme Guds rike? Se på vers 18, hvorfor avslutter Paulus brevet sitt på denne måten?

Den dyrebare tiden

Eirik B. Fjellestad taler ut ifra Paulus brev til Kolosserne, kapittel 4, vers 2-6. Kristne kalles til å forkynne det vi tror på til menneskene rundt seg. Med visdom og vennlighet, men også med salt og kraft. Hva betyr dette, og hvordan utfordrer det oss i hverdagen?

Paulus hustavle

Jon-Arne Frøyland fortsetter taleserien fra Kolosserbrevet. Paulus lister opp hvordan man skal forholde seg til hverandre i en husstand. Hva ligger i dette å underordne seg? Kan det være aktuelt i vår tid?

Fra det gamle til det nye

Maria Bøgeberg taler fra Kolosserne 3, 1-17 Hvordan har man et sinn som er rettet mot «det som er oppe»? Hva er forskjellen på det gamle mennesket og det nye i følge teksten? Er det ting i ditt trosliv som bør kles av eller på? Hvorfor står det i vers 14 at kjærligheten er det viktigste?

Hold fast på Jesus

Eirik Austeng fortsetter taleserien fra Kolosserbrevet. Spørsmål:Vers 19: Hva vil det si at kristus er hode?Hvorfor mener Paulus at man ikke skal rette seg etter menneskelige bud?Hva kan seierskransen, som snakkes om I vers 18 bety?Er det noe du gir autoritet i livet ditt i dag?

Fra død til liv

Eirik Austeng fortsetter taleserien om Kolosserbrevet. Hva er forskjellen på å leve i kristus og ikke i seg selv eller i verden?Hva slags tanker blir man møtt med fra omverden som utfordrer tro?Hva vil det si at kjøttet ikke lenger har makt?Hvis hele Guds fylde bor i Kristus, og man har fått den fylden gjennom å leve i han, hvordan forandrer det måten man lever på?

Før, etter og deretter

Andreas Karstad fortsetter taleserien om Kolosserbrevet. Spørsmål: Oppsummer innholdet i vers 15-20 med en setning.Hva kan vers 16 bety, når vi vet at kolosserne var opptatt av mystikk, den åndelige siden av verden og hadde bakgrunn fra gresk religion og filsofi?Hva menes med at Jesus skapte fred ved sitt blod?Hva oppfordres kolosserne til i vers 23, som en respons til evangeliet?