Taler av Gjestetaler

Pål Brenne taler

De forfulgtes bønn | Bønn, uke 2

Pål Brenne fra organisasjonen Åpne Dører tar oss med inn i hvordan vi preges av virkeligheten rundt oss. De forfulgte prøver å la seg prege av bibelens virkelighetsforståelse og av evangeliet om Guds rike. Det former også hvordan de ber. Talen er en del av vår fokusperiode om bønn. Du finner et personlig arbeidshefte til fokusperioden her: https://www.hamarfrikirke.no/arbeidshefte-til-fokusperiode-bonn/
Pål Brenne

Forfølgelse og forførelse | Åpne Dører

Pål Brenne fra Åpne Dører taler, en organisasjon som setter søkelys på forfulgte kristne i verden i dag. På underviser basert i Matteus 5,10 om «Salige er de som blir forfulgt». Undervisningen går på hva forfølgelse ser ut som i verden i dag, og også hvordan forførelse ser ut i den vestlige verden i dag.

Nattverden som nådemiddel

Ulf Asp underviser om nattverden i vår mini-serie om nådemidlene. Ulf er tidligere pastor i DELK (Det Evangeliske Lutherske Kirkesamfunn) og driver av Høgsveen retreatsenter sammen med sin kone Toril.

Sammen i enhet | Jarle Skullerud

Frikirken Norges valgte hovedleder, Synodeformann Jarle Skullerud underviser denne søndagen og overskriften for gudstjenesten er “Sammen i enhet”. Gudstjenesten var felles for Frikirken Norge, arrangert i Hamar Frikirke i forlengelsen av Frikirkens digitale synodemøte.

Er Bibelen ufeilbarlig? | Lars Olav Gjøra

Bibelens ufeilbarlighet løftes høyt av mange kristne. Men hva betyr dette egentlig? På hvilke måte er den ufeilbarlig, og hvordan har det seg at den er skrevet av feilbarlige mennesker. Lars Olav Gjøra viser hvor konseptet av feilbarlighet kommer fra, hva vi legger i det, og hvordan en som tror på Bibelen kan forstå hvordan dette hegner sammen. Se Lars Olavs nettside bibelnerden.no for mer godt stoff om Bibelen, vanskelige spørsmål og de ulike bøkene den består av.

Bibelens troverdighet | Lars Olav Gjøra

Er Bibelen troverdig? Hvordan er den satt sammen? Er den ikke full av feil? Hvordan kan vi tro på et så gammelt dokument? Har den ikke blitt endret gjennom århundrene? Lars Olav Gjøra gir et overblikk over Bibelen som historisk dokument og nøkler til hvordan vi både kan forstå troverdigheten selv og formidle denne forståelsen videre. Se Lars Olavs nettside bibelnerden.no for mer godt stoff om Bibelen, vanskelige spørsmål og de ulike bøkene den består av.
Joakim Magnus

Da Jesus kom til byen

Joakim Magnus, leder for Ungdom i Oppdrag Oslo, underviser om historien om Jesus fra Lukas 8:40-56. Talen er fra fellesgudstjeneste arrangert av ungdomsfestivalen Together.

Hvordan møte mennesker som er tiltrukket av samme kjønn | Snakk om det #5

Hvordan møter vi mennesker som identifiserer med LGBT som kirke og konservative i det moderne samfunnet? Ingebrikt Kvam, pastor i Trondheim Frikirke, underviser og utfordrer til å se det større bildet i vår tilnærming til denne problemstillingen og det moderne mennesket. Talen er femte del av taleserien vår «Snakk om det!»

En bedre historie | Snakk om det #1

Alexis Lundh er leder for HeltFri.net et arbeid i Tro & Medier. Han er 47 år gift med Elisabeth og har fire barn i alderen 15 til 23. Er utdannet innen industri men har i stor grad alltid jobbet med mennesker. Tema på undervisning: “En bedre historie”, frimodighet rundt ren seksualitet, ærlighetskultur i møte med tabubelagte temaer. Talen er første del av vår taleserie «Snakk om det!»

Tro og arbeid

Elisabeth Hovland fra Skaperkraft taler. 70% av kristne ungdommer forsvinner fra kirka når de bikker 20 år. Elisabeth Hovland underviser om hvordan vi kan møte denne problemstillingen