Hvem er Jesus?

Jesus er kjernen i den kristne troen

Kjernen i den kristne troen; livssynet vi fremmer i Hamar Frikirke, er personen Jesus. Her presenterer vi hva dette innebærer for oss, og hvorfor vi mener det er livsviktig at du blir kjent med ham.

Jesus påstod at han var Gud. Har du tenkt på det? En mann som både er elsker og hatet. Mannen som sa “Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem”. Mannen som Bibelen beskriver at helbredet alle syke han møtte, fiksa mat til 5000 mann fra ett måltid, og som gikk på vannet. Mer sanger, kunst og bøker er skrevet om ham en noe annet menneske som har levd.

Jesus er mannen som deler tiden i to, og som vi fortsatt måler dagene våre fra. Mannen som Bibelen forteller at ble hengt på et kors og drept, nettopp fordi han sa han var Gud. Mannen som Bibelen beskriver overvant døden og stod opp igjen. Og som Bibelen sier at aldri igjen måtte dø, men som fortsatt lever i dag … og som er Gud.

Hva betyr det for deg?

Jesus påstod at han var Gud. Tenk om han var det? Hva vil det ha å si for deg? Hva vil det si for det livet du lever?

Jesus sa ting som “elsk deres fiender” og “vend det andre kinnet til”. Fine og flotte ord som alle kan smile og være enige om. Men han sa også “Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Gud utenom gjennom meg”. Det er et utsagn som er vanskeligere å fordøye. Men sannheten og livet; er det ikke det vi alle leter etter?

Kirke – på grunn av Jesus

Hamar Frikirke er en kirke. Vi kan skrive masse her på nettsida om hvem vi er, hva vi gjør, hvordan vi gjør det, hvem som gjør det og hvor det skjer. Men hvorfor gjør vi det? Hvorfor driver vi alle prosjektene, møtepunktene og arbeidene? Hva er greia med å være en kirke? Svaret på hvorfor er Jesus. Det vil alltid være svaret.

Hamar Frikirke er en kirke. Ordet kirke har etter hvert blitt et ord som beskriver en bygning. Det trenger ikke engang bety at det samles kristne i kirka, så lenge kirka ligner på det vi ser for oss at en kirke skal se ut. Men det er ikke det ordet egentlig betyr. Ordet kirke kommer fra ordet ekklesia. Dette betyr forsamling eller de som er kalt. Roten av ordet har ikke noe med bygning å gjøre, men handler om folk. Om mennesker. Kirka er folka. Det har ikke noe med huset å gjøre. Hamar Frikirke er folk. Det er mennesker. Mennesker som ønsker å gå i Jesu fotspor. Leve det livet han levde. Følge etter.

Bli med på reisen

Derfor handler Hamar Frikirke om folk som følger Jesus. Det vi som kirke, som folk, driver med, gjør vi for Jesus. For å gi ham ære, for å bli mer kjent med ham og det livet han kaller oss til, og for å vise nye folk hvem han er.

I Hamar Frikirke tror vi at Jesus var Gud. Vi tar ham på ordet. Vi håper at du, gjennom denne siden og gjennom oss som kirke, kan få oppleve og lære mer om denne mannen som var Gud. Og at du kan finne tilgivelse og nytt liv i ham. Finne sannheten og livet. Les, lytt, hør og bli kjent med oss. Bli med på reisen i Jesu fotspor. Denne reisen som han kaller deg med på. Bli en del av hans folk. Jesu folk. Bli en del av Kirka.