Taler av Janne Frøyland

Janne Frøyland

En Gud som ser og setter fri!

Janne Frøyland tar oss med inn i søndagens tekst om Jesus sitt møte med den Samaritanske kvinnen ved brønnen i Joh.4.4-26. Hvorfor er denne teksten fortsatt relevant i dag? Hvorfor trenger vi Jesus?
Janne Frøyland

Åndelige Rytmer

Janne Frøyland fortsetter taleserien vår og snakker om tilbaketrukkenhet, stillhet, retreat og hva det vil gi oss av åndelig input og verdi. Det er en vei ut av ensomheten og rastløsheten til et rikere, indre liv med Gud.

Følg meg!

Jesus møter disippelen Peter på stranden etter oppstandelsen. Peter får spørsmålet, «elsker du meg?» tre ganger, med bakgrunn i at Peter fornektet Jesus tre ganger. Så får Peter et oppdrag. Hva er Jesu hensikt med disse ordene? Janne Frøyland underviser med utgangspunkt i Johannes 21:16-19. Samtalespørsmål Å bli kjent med Jesus forvandler et menneske. Hvordan har du blitt forvandlet? Hva trenger du fremdeles å jobbe med? Hva tenker du om ordene: «Følg meg!» Er det vanskelig å si ja til…

En hvile som leder meg fremover

I Salme 23 beskriver David en trygghet og hvile hos Gud under vanskelige omstendigheter. Hvilken hvile er det snakk om? Hva stjeler din fred, din hvile og glede? Kan du si som David: « Jeg mangler ingenting», når du for eksempel mangler penger, eller andre materielle goder, venner eller kjenner på uvisse tider? Er det noe du kan være oppmerksom på/ hva tar for stor plass i livet ditt nå?

Gud ble menneske

Visste du at Jesus var både 100% Gud og 100 % menneske? Tror vi på denne jomfrufødselen egentlig? Janne tar oss med inn i jule evangeliet og vi ser på hvorfor Jesus måtte bli født av en jomfru. Aktualitet: Er det blitt til liv for oss, betyr det noe for deg dette julebudskapet?

En annerledes vei, en frihetens vei!

Janne Frøyland taler. Hva vil det si å følge Jesus i vår tid og hva forteller Bibelen oss om denne veien? Spørsmål: 1. Hvem lar du deg lede av / hvem får lede deg?2. Tør du stå for det du tror på?3. Hva er frihet for deg?

Tankens kraft

Janne Frøyland taler. Tankelivet preger våre liv og handlinger. Undersøkelser viser at vi i snitt tenker 60 000 tanker i døgnet, og de fleste handler om bekymringer. Har Bibelen noe å si oss om dette? Til samtale: Hvilke tanker har du latt få for stor plass i ditt liv?  Hvordan reagerer du når du står foran en stor utfordring i livet? Hvilke vaner har du i forhold til bibellesning og hvordan fordøyer du det du leser?

Er det makt i de foldede hender?

Janne Frøyland taler om hverdagsbønn for hverdagsmennesker ut fra levd liv og egne erfaringer. Til samtale: Hva er dine tanker om bønn? Hvilke erfaringer har du med bønn i eget liv? Kan du dele et bønnesvar du har fått?