Taler om Den Hellige Ånd

Sandra Iversen taler

Å møte Den hellige ånd som den han er

Sandra Iversen underviser om Den hellige ånd på 1. Pinsedag. Den hellige ånd kan ikke settes i boks. Sandra viser oss gjennom både gjennom Bibelen og gjennom erfaring med ulike kirkesamfunn hvordan Den hellige ånd ønsker å møtes oss. Men vi trenger å se han som en person, ikke en upersonlig kraft. Talen har utgangspunkt i søndagens tekst i Johannes 20,19-23.
Eirik Austeng

Om Ånden i menigheten

Teolog James Dunn skriver at nådegavene beskriver kroppens funksjon. Uten nådegavene i bruk og forvaltning, er kroppen i praksis lammet. Kjærligheten til hverandre og livet i ånden beskriver kroppens karaktertrekk. Hamar Frikirke, la oss sørge for at vi er i funksjon og våre karaktertrekk er at vi elsker hverandre, unge og gamle, nye og rutinerte – med en iver for Gud og hans ånd.
Eirik Austeng

Pinse

Pastor Eirik Austeng taler om Pinsen. Gud ønsker en relasjon med deg, kom til DHÅ og drikk, ta imot det han har for deg.
Eirik Austeng bryllup

Om Dåpen

Pastor Eirik Austeng taler om Dåpen i en del av vår 4-ukers miniserie om «Nådemidlene»: fire forskjellige måter Gud uttrykker sin nåde til oss.

En visjon for semesteret

Eirik Austeng taler om Den Hellige Ånd som gir oss alle gaver til å bruke i Guds rike. Når disse gavene brukes blir kirken utrustet slik at Jesu kropp vokser og går frem i Enhet, kjennskap til Jesus og modenhet i troen.
Identitet

Apg 8. Å skille falskt fra ekte

Jon-Arne Frøyland taler. Ut fra forfølgelse blir disiplene spredt omkring. Filip reiser til Samaria. Her møter han både åpenhet og forvirring. Hvordan kan vi avsløre falsk og ekte tro?

Barnlig i tillit, modenhet i tilnærming

Mikal Nordli taler på Pinsedag. Del ærlig. Hva er ditt forhold og syn på den overnaturlige siden av Den hellige ånd? Efeserne snakker om at nådegavene ble gitt så Jesu kropp/kirken kan bygges opp. Er det noen nådegaver som må brukes mer for at flere sider av jesu kropp skal bygges opp? Hva er fallgruvene ved et usunt fokus på den hellige ånd,og hvordan kan vi unngå dem?

Gi Jesus videre

Eirik Austeng taler. Har du tenkt på veien til relasjon med Gud som en instruksjonsbok du må følge, eller som en relasjon? Hva har det i såfall betydd, både for troen til din og forholdet til Gud og kirke? Hva slags forhold har du til å Gi Jesus Videre? Hvordan passer BLESS-modellen til å gi Jesus videre? ( Begin with prayer – Listen- Eat- Serve- Share) Bruk gjerne tid i bønn til å spørre Gud om det er noen konkrete…

Den Hellige Ånd

Anders Myklebust taler på 1. pinsedag. Hvem er Den Hellige Ånd og hvilken funksjon har han i forholdet mellom oss og Gud? Til samtale: Hvilke tanker har du om Den Hellige Ånds funksjon? Del gode erfaringer dere har hatt med Den Hellige Ånd gjennom livet Snakk sammen om eventuelle usunne opplevelser dere har hatt i åndelige sammenhenger