Taler om Etterfølgelse

Berit Svensen

Hviledagen: Tilbedelse | Bærekraftig Liv

Det fjerde ordet som beskriver sabbaten, er tilbedelse. Vi er skapt for å tilbe. Det spørs bare hva eller hvem vi tilber. Å sette av tid for å tilbe Gud, er en viktig hensikt med hviledagen. I Hebr. 12.1-2 oppfordres vi å legge av alt som tynger og løfte blikket på Jesus som nå sitter på Guds trone og tar imot vår tilbedelse!

En kirke for de single | Snakk om det #8

Er det mulig å oppleve mening som singel? Og hvordan skal kirken forholde seg til dette og den økende andelen single? Pastor Eirik Austeng underviser om hva Bibelen sier om det å være singel. Video-versjonen (på nett, ikke podcast) begynner med et intervju med Guri Enger om det å leve et langt liv som single. Talen er en del av taleserien vår “Snakk om det!”
Joakim Magnus

Da Jesus kom til byen

Joakim Magnus, leder for Ungdom i Oppdrag Oslo, underviser om historien om Jesus fra Lukas 8:40-56. Talen er fra fellesgudstjeneste arrangert av ungdomsfestivalen Together.

Følg meg!

Jesus møter disippelen Peter på stranden etter oppstandelsen. Peter får spørsmålet, «elsker du meg?» tre ganger, med bakgrunn i at Peter fornektet Jesus tre ganger. Så får Peter et oppdrag. Hva er Jesu hensikt med disse ordene? Janne Frøyland underviser med utgangspunkt i Johannes 21:16-19. Samtalespørsmål Å bli kjent med Jesus forvandler et menneske. Hvordan har du blitt forvandlet? Hva trenger du fremdeles å jobbe med? Hva tenker du om ordene: «Følg meg!» Er det vanskelig å si ja til…

Forsakelse | Snakk om det #4

Troverdig tro i møte med det moderne menneske krever troverdig liv. Troverdig liv krever etterfølgelse. Troverdig etterfølgelse krever forsakelse. Pastor Eirik Austeng underviser med utgangspunkt i Jesu oppfordringer til forsakelse i Bibelen. Talen er en del av taleserien vår Snakk om det!

Dine siste ord

Hva ville dine siste ord vært?Paulus viser oss hvordan han både med ordene sine og handlingene sine gir videre alt det Gud har gitt ham.

Tegn og under fulgte dem

Eirik Austeng taler. Har du en god rytme i livet ditt, med rom for Guds spontane handling? Snakk om hvordan det å dele tro kan gjøres naturlig? Hva lengter du etter at Gud skal gjøre gjennom deg? Snakk og be om det.

Fra Saulus til Paulus

Anders Myklebust taler om Saulus sin omvendelse på vei til Damaskus. Ingen er for langt borte fra Gud, om Guds kall og utvelgelse.

Sendt for å vitne

Eirik Austeng taler. Apostlenes gjerninger er historien om Jesu fortsatte gjerning gjennom kirkens første tid. Kirken ble sendt for å vitne om Jesus, i kraft av Den hellige Ånd. Hva betyr det å være et vitne, sammenlignet å «gjøre» et vitne? Hva tror du det trengs mer av i vårt område for at vitnesbyrdet skal fortsette å bevege seg utover? Personlig initiativ, åndelig åpenbaring eller motstand/forfølgelse? Den hellige ånd gir oss kraft til å vitne. Er det et området ved…

Den dyrebare tiden

Eirik B. Fjellestad taler ut ifra Paulus brev til Kolosserne, kapittel 4, vers 2-6. Kristne kalles til å forkynne det vi tror på til menneskene rundt seg. Med visdom og vennlighet, men også med salt og kraft. Hva betyr dette, og hvordan utfordrer det oss i hverdagen?