Taler om Hjerte

Bli i meg!

Hva betyr det å lene seg inn på Jesus når så mye prøver å ta vår oppmerksomhet? Esther A. Krause bruker apostelen Johannes sine tekster i Bibelen som eksempel og taler fra Johannes evangelium 15 og 1 Johannes brev.

Samtale: Når det stormer | Snakk om det #bonus

Eirik Austeng, Trond og Anne-Helen Sæthren snakker om når det stormer i livet. Hvordan kan vi som kirke snakke sant og ærlig om både Guds løfter, om bibelen, om livet og om mental helse. Dette er viktig for vår kultur som kirke og vår integritet som kirke. Samtalen er spilt inn i forbindelsen med taleserien vår: Snakk om det!

Følge Jesus – en grunnholdning i hjertet

Eirik Austeng taler 1. Har du tatt opp ditt kors, ved å plassere Jesus i sentrum av livet. 2. Som disippel: fokuserer du mest på det kristne «livet» og gjerningene, eller fokuserer du på hjertet ditt? 3. Er det områder i ditt hjertet og i din kjærlighet som ikke har vokst den siste tiden?

Støperiet: Om å ignorere Gud?

Eirik Austeng taler. Spørsmål: Hva vil det si for deg å følge Jesus? Tror du at Gud er relevant for alle deler av ditt liv (penger, tid, relasjoner, prioriteringer, osv), og på hvilken måte preger Gud disse områdene i ditt liv? Må du endre noen prioriteringer i din hverdag? Hva vil du endre, og når skal du endre det? Her kan husgruppen holde hverandre ansvarlige og hjelpe hverandre.

Tankens kraft

Janne Frøyland taler. Tankelivet preger våre liv og handlinger. Undersøkelser viser at vi i snitt tenker 60 000 tanker i døgnet, og de fleste handler om bekymringer. Har Bibelen noe å si oss om dette? Til samtale: Hvilke tanker har du latt få for stor plass i ditt liv?  Hvordan reagerer du når du står foran en stor utfordring i livet? Hvilke vaner har du i forhold til bibellesning og hvordan fordøyer du det du leser?

Hvor er skatten din?

Jesus omtaler materialisme som en avgud, Mammon, og sier at der skatten vår er vil også hjertet vårt være. Hvordan står det til med hjertet ditt? Til samtale: Les Matteus 6. 19-24 og del tanker om teksten? Hvordan forholder du deg til materielle ting og tang? Hvilket forhold har du til det å gi?

Støperiet: Hva er hjertet?

Sandra Iversen taler om hva hjertet er, hva hjertet kan fortelle oss og hvorfor vi må lytte til hjerte. Spørsmål: Hva er tilstanden til hjertet ditt i dag? Kjennes det ut som et steinhjerte, eller er det våkent og levende? Hvordan forholder du deg til dine egne følelser? Tar du de på alvor, eller ignorerer du dem? Kjenner du igjen beskrivelsen av et «indre barn»? Hvis du prøver å lytte til denne delen av deg sine ønsker ovenfor Gud, hva…