Taler om Tro

Nattverden som nådemiddel

Ulf Asp underviser om nattverden i vår mini-serie om nådemidlene. Ulf er tidligere pastor i DELK (Det Evangeliske Lutherske Kirkesamfunn) og driver av Høgsveen retreatsenter sammen med sin kone Toril.

Gud er en helhetlig Gud

I Bibelen møter vi på «selvmotsigelser» som vi kaller for Bibelens paradokser. Vi trenger å ha 2 tanker i hodet samtidig. Gud er en helhetlig Gud, det handler om å omfavne helheten.

En tro som sitter i blikket

Eldste Anders Eek snakker og utfordrer til en tro som sitter i blikket. Utgangspunktet for talen er fortellingen Jesus forteller om «Når så vi deg sulten?» Tekster er: Markus 12, 29-31 Matteus 25, 31-46 Jeremia 7, 5-7 Den bortkomne sønn – Lukas 15, 11-32 Vedlagt er bildet som Anders refererer til i talen. Bildet er tegnet av Venke Coxon basert på en visjon/bilde tidligere pastor Øyvind Fjellestad fikk for menigheten under et bønnemøte i 1986. Blogginnlegget som om rytmer som…

Dine siste ord

Hva ville dine siste ord vært?Paulus viser oss hvordan han både med ordene sine og handlingene sine gir videre alt det Gud har gitt ham.

Tegn og under fulgte dem

Eirik Austeng taler. Har du en god rytme i livet ditt, med rom for Guds spontane handling? Snakk om hvordan det å dele tro kan gjøres naturlig? Hva lengter du etter at Gud skal gjøre gjennom deg? Snakk og be om det.
Identitet

Apg 8. Å skille falskt fra ekte

Jon-Arne Frøyland taler. Ut fra forfølgelse blir disiplene spredt omkring. Filip reiser til Samaria. Her møter han både åpenhet og forvirring. Hvordan kan vi avsløre falsk og ekte tro?

En hvile som leder meg fremover

I Salme 23 beskriver David en trygghet og hvile hos Gud under vanskelige omstendigheter. Hvilken hvile er det snakk om? Hva stjeler din fred, din hvile og glede? Kan du si som David: « Jeg mangler ingenting», når du for eksempel mangler penger, eller andre materielle goder, venner eller kjenner på uvisse tider? Er det noe du kan være oppmerksom på/ hva tar for stor plass i livet ditt nå?

Det kristne håpet

1. Les jesaja 60, 18-22 og deler av Åpenbaringen 21. Hvilke hovedtrekk ser du om det nye Jerusalem Gud skal skape? 2. Hvordan kan kirken ta på alvor mennesker som lider tap og trenger trøst, og hvordan bærer vi hverandre i fellesskapene? 3. Er det noen du kjenner som trenger å bli båret? Trenger du trøst og hjelp selv? Be for disse i gruppa.

Kom ned, Ivar.

Ivar Johnsen taler. Spørsmål: 1. Hvor søker og finner du Gud? Oppe, inne, ute, i kirken, i naturen.. 2. Hva slags bilde har du av Gud? Hva slags egenskaper knytter du sterkest til Gud, i dag? 3. Hva betyr det for deg å la Gud være den som bærer, og holder ting oppe?