Taler om Nestekjærlighet

Møte med mesteren

Herren kaller oss stadig inn til fellesskap med seg. Der blir vi inspirert og utfordret. Han ber oss også dele med andre det vi har fått fra han. Lars Jørgensen deler åpent og ærlig om livet med Gud.
Joakim Magnus

Da Jesus kom til byen

Joakim Magnus, leder for Ungdom i Oppdrag Oslo, underviser om historien om Jesus fra Lukas 8:40-56. Talen er fra fellesgudstjeneste arrangert av ungdomsfestivalen Together.

Støperiet: Fra steinhjerte til kjøtthjerte

Linn Gudbrandsen forteller sin historie om en ungdomstid med rus, dårlig forhold til seg selv og et kynisk forhold til andre mennesker. Etter et møte med Jesus opplevde hun at hjerte ble annerledes, at empatien vokste frem. Dette ledet til opprettelsen av en ungdomskafe. Spørsmål: 1) Del kort om din egen oppvekst (frivillig) og hvordan det har formet selvbilde og synet på andre mennesker. 2) les Ezekiel 36,11 sammen. Snakk sammen om hva dette betyr personlig for dere. 3) Hva…

For fattig og rik

Jesus forteller fariseerne historien om den rike mannen og Lasarus, Lukas 16. 19-31. Hva er poenget hans og hva angår dette oss i dag? Til samtale: Les teksten og del hvilke tanker dere får? Hva tenker dere om Jesu beskrivelse av livet etter døden? Les. 1. Timoteus 6. 6-12 og snakk om utfordringene dette gir i vår tid?

Hvorfor er gjestfrihet relevant for kirken?

Gjestfrihet er en bibelsk verdi. Gjestfrihet må være utadrettet mot naboer og fremmede, men også innadvendt mot menigheten. Spørsmål: – Når var siste gang du/din familie inviterte noen hjem, som ikke er i din vanlige omgangskrets? – Hvilke prioriteringer må du/dere gjøre for å ha tid til gjestfrihet? Ønsker dere å gjøre disse prioriteringene? – Hvem er den ene du/dere vil invitere hjem, for å lytte til deres historie?