Taler om Nåde

Eirik Austeng bryllup

Om Dåpen

Pastor Eirik Austeng taler om Dåpen i en del av vår 4-ukers miniserie om «Nådemidlene»: fire forskjellige måter Gud uttrykker sin nåde til oss.
Janne Frøyland

Åndelige Rytmer

Janne Frøyland fortsetter taleserien vår og snakker om tilbaketrukkenhet, stillhet, retreat og hva det vil gi oss av åndelig input og verdi. Det er en vei ut av ensomheten og rastløsheten til et rikere, indre liv med Gud.

Gud er en helhetlig Gud

I Bibelen møter vi på «selvmotsigelser» som vi kaller for Bibelens paradokser. Vi trenger å ha 2 tanker i hodet samtidig. Gud er en helhetlig Gud, det handler om å omfavne helheten.

Utrustet til tjeneste

Eirik Austeng taler. Les gjerne hele Efeserbrevet, men fokuser på kapittel 4. 1. Gud er aktiv ovenfor sitt skaperverk. Hva betyr det personlig for deg (ikke teologisk) at Gud ble menneske i Jesus Kristus? 2. Hva tenker du om å være utrustet til tjeneste? Hvor har du din tjeneste i Guds rike? (Kirke, jobben, fotballaget du trener, naboen du følger opp) 3. Hva kan menigheten gjøre mer/mindre av for å utruste flere til tjeneste? Hva kan du evt bidra med…

Tilgivelse, ingen unnskyldning

Jon-Arne Frøyland taler. I bønnen Jesus lærte oss ber vi om at Gud skal tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir vår skyldnere. Hva er sammenhengen mellom Guds nåde og vår tilgivelse?

Nåde

Anders Myklebust taler om å være ærlig om livet ovenfor Gud og hverandre. Når Gud lapper oss sammen, gjør han oss vakrere enn orginalen

Støperiet: Dytter du Gud til kanten av ditt verdensbilde?

Eirik Austen taler. Spørsmål: 1. Gud dømte Israel med krig. Så sendte han sin egen Sønn og ga de som tror en ny avtale/pakt. Hva tenker du om denne nye pakten, sammenliknet med den gamle avtalen/pakten? 2. Hvor er Gud i ditt verdensbilde? 3. Hva er det som gjør at du plasserer Gud der du gjør i ditt verdensbilde? Ubevissthet, frykt, mangel på kunnskap og kjennskap, glede, takknemlighet. Vær ærlig.

Sannhet og nåde

Jarle Skullerud taler. 1.Johannes 1. 1-7 beskriver det budskap vi er kalt til å formidle. Ikke egne opplevelser, men livets ord. Til samtale: Les teksten og del inntrykk. Hvordan vektlegger du formidlingen av evangeliet? Hva tenker du om forholdet mellom sannhet og nåde?