Taler om Kall

En kirke for de single | Snakk om det #8

Er det mulig å oppleve mening som singel? Og hvordan skal kirken forholde seg til dette og den økende andelen single? Pastor Eirik Austeng underviser om hva Bibelen sier om det å være singel. Video-versjonen (på nett, ikke podcast) begynner med et intervju med Guri Enger om det å leve et langt liv som single. Talen er en del av taleserien vår “Snakk om det!”

Kall og tjeneste

Guri Enger taler. Jesus går på vannet og lar Peter prøve det samme. Hva kan denne fortellingen lære oss om kall og tjeneste? (Beklager brå slutt grunnet teknisk feil) Til samtale: Les Matt. 14. 22-33 og del ulike poenger i teksten Hva la dere merke til i Guris historie om kall og tjeneste? Hva opplever du er ditt kall for tiden?

Når troen møter motgang

1. Peter 4. 12-19. Peter skriver om å lide for sin tro. Han vil ikke at vi skal bli overrasket om vi møter motstand. Er vi forberedt på litt motgang? Til samtale: Del med hverandre erfaringer med å møte motgang som kristne? Hvordan kan Gud bruke lidelse til noe godt? På hvilke områder må vi som kristne regne med motstand i dag?

Kall

Kall er et gammelt kristent ord vi trenger å børste støvet av. Efeserne 4. 1 sier at vi skal leve liv som er verdig det kallet vi har fått. Hva betyr det? Til samtale: Hva tenker dere på når dere hører ordet «kall»? Har dere selv noen opplevelse av å få et kall? Les Efeserne 4. 1-2 og snakk sammen om hva det betyr Be for hverandre og bekreft gjerne hverandres kall