Taler om Jesus

Nattverden som nådemiddel

Ulf Asp underviser om nattverden i vår mini-serie om nådemidlene. Ulf er tidligere pastor i DELK (Det Evangeliske Lutherske Kirkesamfunn) og driver av Høgsveen retreatsenter sammen med sin kone Toril.
Eirik Austeng bryllup

Om Dåpen

Pastor Eirik Austeng taler om Dåpen i en del av vår 4-ukers miniserie om «Nådemidlene»: fire forskjellige måter Gud uttrykker sin nåde til oss.

Påskens budskap

Kjernen av evangeliet. Jesu død og oppstandelse er et nådebudskap der vi alle inviteres til et liv med Jesus. Det er også et budskap som utfordrer oss til å legge ned våre egne liv, slik at vi kan leve livene våre gjennom hans kraft og ånd.

Vi følger Jesus i rytmer

Hvordan ser det egentlig ut å følge Jesus? Pastor Eirik Austeng taler om hvordan Jesus som porten inn til fellesskap med den treenige Gud, og gjeter for sauene, leder oss til mat, vann og hvile.

En visjon for semesteret

Eirik Austeng taler om Den Hellige Ånd som gir oss alle gaver til å bruke i Guds rike. Når disse gavene brukes blir kirken utrustet slik at Jesu kropp vokser og går frem i Enhet, kjennskap til Jesus og modenhet i troen.

Tillit og Trofasthet

Jesus har gitt oss et forbilde i sin tillit til Gud. Vi inviteres til å strekke vår tillit på samme måte som Josef, til Jesus.

Håp

Gud har gitt oss løfter og et håp om en ny himmel og en ny jord. Men hva når livet innebærer sorg, lengsel og smerte? Hvordan skal vi forholde oss til håpet da? Dette snakker Eirik om denne søndagen.

Åndelige Rytmer – Underordning

Anders Myklebust avslutter taleserien om Åndelige Rytmer og snakker om Underordning – et kall til å sette de andre høyere enn deg selv. Når vi har Jesus som Herre i livet, så handler det ikke lenger om hva vi har rett på. Å leve et liv i underordning, handler om å tjene de rundt oss.

Åndelige Rytmer – Enkelhet

Jesus sier ikke nei til materielle ting. Han sier ikke nei til hus, klær og mat. Alt dette er grunnleggende behov vi har, og goder Gud har gitt oss som vi skal nyte. Spørsmålet Jesus vil at vi skal tenke over er om hva det er vi tjener? Er det tingene rundt oss, eller er det Jesus?

Åndelige rytmer – Å tjene

Anders Myklebust fortsetter taleserien om åndelige rytmer: Å tjene handler om mer enn å ha en tjeneste i kirka eller en oppgave vi gjør. Vi er kalt til å være en tjener. Det er en rytme og en livsstil. Jesus er vårt forbilde på dette.
Janne Frøyland

Åndelige Rytmer

Janne Frøyland fortsetter taleserien vår og snakker om tilbaketrukkenhet, stillhet, retreat og hva det vil gi oss av åndelig input og verdi. Det er en vei ut av ensomheten og rastløsheten til et rikere, indre liv med Gud.