Endringer i staben

Søndag 23. juni hadde ledelsen et informasjonsmøte etter gudstjenesten der det ble orientert om endringer i bemanningen etter ferien. Denne endringen gjaldt spesielt meg som hovedpastor.

Etter en prosess i vår har jeg takket ja til et tilbud om å gå inn i et vikariat fra 1. august til nyttår på Crux Barm oppfølgingssenter, som konstituert tiltaksleder. Crux er en diakonal stiftelse med arbeid flere steder i landet, og Barmsenteret er en del av de såkalte Hamartiltakene, som også omfatter Arbeideren, et dagsenter for aktive rusmisbrukere, og Folkestadsgate, et boligtiltak for brukere med rusbakgrunn. Barm er et oppfølgingssenter med fokus på ettervern for brukere med rusbakgrunn, og fungerer som en sosial møteplass med tilbud om veiledning, arbeidstrening, aktiviteter og skolegang. Jeg har i flere år vært engasjert på Arbeideren, men kjenner også til miljøet på Barm, der Frode Stensrud fra vår menighet har vært leder i mange år.

Jeg opplever dette som en spennende mulighet å gå inn i, samtidig som jeg har vært opptatt av at menigheten blir godt ivaretatt. Derfor har jeg valgt å beholde 30% stilling i menigheten og søkt om permisjon i 70%. Vi er heldige som har flere gode medarbeidere i menigheten og min rolle blir nå primært å støtte disse. Eirik Austeng fortsetter i 70% stilling som pastor, men gir fra seg ansvaret for konfirmantene til ungdomsleder og vil få et mer helhetlig lederansvar. Anders Myklebust øker sin stilling med 20% fra august og ut året, til 70%, med hovedansvar for ungdomsarbeidet og konfirmanter, men vil også ta del i andre ansvarsområder. Vi jobber i tillegg med å få inn en administrativ ressurs som kan avlaste menigheten i denne perioden, noe vi prøver å løse med folk her på huset.

Jeg er takknemlig til eldsterådet for at man har ønsket å legge til rette for dette, og tror det kan være godt for meg med andre utfordringer, samtidig som andre får slippe mer til her. Styrken vår er at vi er et fellesskap der ansatte og frivillige jobber sammen for å bygge menigheten.

Pastor Jon-Arne