Minneord for Venke Coxon

Venke var sentral i menigheten på 80- og 90-tallet. Hun har blant annet vevd alterteppe i kirkesalen vår. Hun ble senere vår misjonær i Amsterdam.

Minneord for Venke Coxon

Venke Marie Frønning Coxon

Født 13. mars 1942. Døde 10. august 2022.

Venke vokste opp i Finnmark. Studerte i Tromsø, gikk på Statens Kunst og håndverksskole i Oslo, giftet seg 1966, flyttet til Australia i 1967- 74/5, hvor Jennifer (Jenny) ble født i 1971. Tilbake til nord og så Hamar ca 1983.

Venkes datter, Jenny, har på oppfordring skrevet noe om Venkes bakgrunn:

‘Venke originated from way up North beyond the Arctic circle. Agnes, her mother came from Paddeby near Vadsø, with a Norwegian, Finnish and Saami heritage. Her father Henrik was Norwegian and from Hammerfest. They married in 1935, and had first daughter Bodil in 1937, then came Venke in 1942. During WW2, the family had to evacuate their town due to the occupation of the Germans. Though peace came in 1945, not until 1946 were the whole family reunited back in Hammerfest. With all the menfolk, her father had to travel back ahead to rebuild after the Germans had left the whole city burnt down in their wake. He finished rebuilding their home the same, in the same spot by 1947, when they again could settle in together. Venke as a child was fond of horses as well as cats.

‘She went to London as part of her art education. She met dad there, about 1966. After a brief return to Norway, she met up with him and they travelled through Europe. They got married and emigrated to Australia. I was born there in 1971. She got the divorce and returned to Norway. She then studied to be an art teacher in Tromsø and Alta, but it wasn’t right for her, so she didn’t end up teaching. After that, about 1979, we returned to her childhood home in Hammerfest as her mother was getting older. She started working with the church there. Stayed there for a while after her mums death, then moved South to Hamar about 1982, where she joined the free church. For a few years by then she had been making Christian embroidered tapestries that she would gift away. I remember her always sitting with a huge tapestry being made on her lap. I left Norway in 1988, so I’m not so sure after that. But I know she received her calling to go to Amsterdam after that time.’

Minneord fra Øyvind Fjellestad

Venke ble en kristen etter kontakt med skolelaget i Tromsø. Studentprest Thomas Bjerkholt spilte da en viktig rolle i hennes utvikling.

Venke ble raskt etter flytting sørover en vital del av Hamar Frikirke. Hennes bidrag i bønn, veiledning, sjelesorg og profetiske innspill hadde en svært stor verdi. Hun var til avgjørende hjelp for mange. Selv med klare menneskelige begrensninger så var det sjelden nei i hennes munn.

Hennes store bidrag med å brodere alterteppet i Hamar Frikirke har formidlet påskebudskapet til mange. Arbeidet ble anslått til fire årsverk, og ble gitt gratis.

Venke dro som misjonær til Amsterdam fra ca. 1990 og frem til hun døde. Der har hun vært knyttet til flere fellesskap, både Ungdom i Oppdrag, og til menigheter. Hun var utsending fra Hamar Frikirke.

Øyvind, Sølvi, Lise og Nasser Fard fikk besøke henne i Amsterdam på et vakkert jødisk hospits juni 2022. (Reisen var en gave fra en som gikk i Hamar Frikirke da Venke var der). Venke visste hun hadde kort tid igjen å leve. Vi fikk noen svært gode timer sammen i løpet av to dager. Det var rikt, riktig og viktig for alle oss fem, og alle som vi «representerte» i Norge.

Her er en hilsen fra hennes menighet i Amsterdam:

Venke Coxon is one of the great generals in the army of God. Her whole life has been dedicated to follow and serve her Savior Jesus Christ
Venke’s life was characterized by intercession and counseling. She stood in the gap for anyone who asked her to pray for them.
We will greatly miss her presence here on earth.

Det var minnesamvær fredag 19. aug om kvelden i hennes menighet. Denne ble overført på Zoom. Den varte i to timer. Mange gode og inderlige hilsener. Hengitt lovsang. Mye glede og takknemlighet.

Venke lengtet etter å komme hjem til Herren, sin Far. Nå er hun der.

Vi er takknemlige for den hun har vært sammen med oss, og alt hun har bidratt med ut fra sitt liv med Gud, og sine erfaringer gjennom livet.

Hennes datter, Jenny, og hennes sønn, bor i England.

Vi lyser fred over Venkes minne.

Øyvind Fjellestad
Ottestad 29.08.22