Ukentlige samtaleguider | Kirkeårets tekster

Fra og med 1. søndag i advent 2022 går vi over til «kirkeårets tekster» både i talene hos oss i Hamar Frikirke, og som en felles Bibelleseplan. Hver uke legger vi her ut en samtaleguide til den kommende søndagens prekentekst. Hent Bibelleseplanen gratis i kirka. og les mer om både den og samtaleguiden nedenfor.

Ukentlige samtaleguider

Hvordan lese Bibelen?

Hvor skal jeg starte når jeg leser Bibelen? Bibelen er den viktigste og mest konkrete måten Gud har og fortsatt åpenbarer hvem han er for oss mennesker. Vi ønsker at alle kristne skal lese, kjenne og brukte tid med Bibelen. Men hvor skal jeg begynne? Og hva gjør jeg når jeg ikke skjønner det jeg leser? Eller jeg er uenig? Eller ikke får det til å stemme med det andre jeg har lært om Gud?

Vi har i mange år brukt kirkeårets tekster og denne Bibelleseplanen som et verktøy hos oss. Denne samtale-guiden laget for å åpne opp tekstene for oss og enkelt kunne bruke den i husgrupper, personlig eller mentor-samtaler.

Vi anbefaler sterkt å gå gjennom studiene i samtale og fellesskap. Du kommer alltid dypere sammen med andre enn du gjør alene. Studieteksten er den kommende søndagens tekst. På denne måten kan en komme under huden på teksten og komme forberedt og med god bakgrunnsforståelse til søndagens preken.

Samtaleguiden er et supplement til Bibelleseplanen 2023 av Verbum forlag. Leseplanen er en leseguide både for lesing i uka og søndagens prekentekst.

Hva er kirkeårets tekster?

Helt fra den første kristne tid har faste tekster blitt lest på bestemte dager. De første tekstene som ble lest på bestemte dager, var påsketekstene. Det var naturlig å lese tekstene om Jesu oppstandelse på dagen da en feiret oppstandelsen.

Siden har skikken med å lese bestemte tekster som passer med dagen og årstiden, blitt utviklet videre. Helt fra 300-tallet kjenner vi såkalte rekker med tekster som fortalte hva som skulle leses hver søndag gjennom året.

Tekstrekkene i de nordiske kirkene er i hovedsak ordnet tematisk. Det vil si at de tekstene som skal leses samme dag, på en eller annen måte hører sammen tematisk. Andre kirker, som anglikanske og katolske, har rekker som er ordnet ut fra kontinuerlig lesning. Det vil si at tekstene på søndager som følger etter hverandre, er fra samme skrift.