Trainee i Hamar Frikirke

Våren 2019 satt jeg på en gudstjeneste et sted i Oslo. Gjennom gudstjenesten satt jeg og tenkte på en kompis som hadde vært Trainee i denne menigheten. Der og da ble drømmen om et traineeopplegg i Hamar Frikirke født.

Uken etter tok jeg opp dette med flere i staben. Det viste seg at ungdomslederen vår Anders over lengre tid hadde savnet en arena for å trene og gi input til ungdomsarbeiderne våres i Friteamet. I løpet av få uker fikk staben mandat fra eldsterådet til å utvikle konseptet og starte prosessen. Vi har i dag to traineer, Sebastian Miranda og Sunniva Fjellestad, som sammen med Friteamet møter staben hver fredag til samling, undervisning, bønn og lovsang, lunsj, mentoring og veiledning.

Besøkende Sindre Olafsrud underviser om å lede bibelstudier.

Traineeopplegget gir oss mulighet til å investere i noen få personer av gangen, samtidig som de investerer i oss gjennom sin tjeneste. Dette er et prinsipp vi har fra Jesus selv – som investerte mest tid i disiplene Peter, Jakob og Johannes, og deretter i resten av disippelflokken på tolv stk.

Ved å investere i våre unge voksne får vi en konkret mulighet til å lede dem videre på deres vei som disipler, følge dem opp som personer og trene dem i vår menighetsfilosofi.

Vi underviser i flere ulike temaer, som følger fire kategorier: Disippel, Bibel, Strategisk menighetsbygging og Praktiske verktøy. Målet er at man gjennom et skoleår skal vokse i karakter som disippel, lære om hvordan lede bibelstudier med andre, hvordan bygge en multipliserende menighet og hvordan gjøre andre til disipler. Tenk hva det vil bety for Guds rike når vi om 10 år har trent +/- 70 unge voksne i dette. Vi tror dette vil gjøre en stor forskjell.

Sunniva forteller om sin opplevelse

Det som gjør traineeopplegget så unikt er muligheten til å få en praktisk tjeneste i kirka hvor vi umiddelbart kan ta i bruk det vi lærer. (Vi får veiledning i tjenesten vår hver fredag, i tillegg til oppfølging av mentor.)

Jeg er overveldet over hvor mye vi lærer. Det er fantastisk å komme til så god og effektiv undervisning hver fredag.

Jeg har fått et større innblikk i hvordan en menighet fungerer, og hvordan den kan utvikle seg. Den praktiske undervisningen hjelper meg å utvikle meg i min tjeneste som husgruppeleder. Hver fredag går jeg fra kirka mer motivert enn da jeg kom på morgenen!

Trainee er et utmerket opplegg for alle som vil tjenestegjøre i kirka. Du vil både få undervisning og veiledning på hvordan du kan gjøre dette på best mulig måte.