Besøk på Step by Step Learning Centre i Tanzania

Sverre Andreas Svensen skriver etter besøk på Step by Step Learning Centre (SSLC) i Tanzania. Step by Step er et prosjekt Sverre og Berit tidligere har jobbet med som misjonærer, og et prosjekt vi som menighet støtter med faste gaver og kollekter.

Den 16. oktober kom jeg, min kone Berit, min mor og Egil Rønningstad hjem fra en veldig fin tur til Tanzania, Arusha og Step by Step Learning Centre.

Da var det 4 år for meg og 5 år for Berit siden sist. Det ble et gledelig gjensyn med gamle og nye venner på SSLC, naboene der vi bodde og andre venner vi fikk de 6 årene vi bodde i Arusha.

Første dag etter ankomst var det arrangert avskjedsfest for vår kjære William. Han har vært en trofast medarbeider ved SSLC i 10 år. Nå har han startet en ny sesong i livet. Han har fått kall til å bli prest i den Anglikanske kirke og har startet på prestestudiet. Det ble en fin fest der William fikk den heder han fortjener. På festen var bestefar, mor, søster, ei tante, kona, de 3 barna deres og ikke minst bestefar med. Ingen skillig fest uten helstekt geit.

Vi fikk også med oss en vanlig skoledag. Der vi ble bedre kjent med 2 nye lærere og hvor fint det fungerer med U- bord når en skal undervise denne elevgruppen Vi fikk et godt inntrykk av at det på mange måter fungerer bra på skolen. Spesielt det som er rettet mot elevene og den vanlige skolehverdagen. Fint å se hvordan lærerne håndterer elever med utfordrende adferd og høre historier om store positive endringer etter relativt kort tid i disse trygge omgivelsene.

Så da er det ikke så viktig at det av forskjellige årsaker ikke har gått så bra med noen av de praktiske prosjektene. Infrakstrukturen er på plass, (fiskedammer, fjøs, hønsehus osv) så med de rette medarbeiderne (det er i hovedsak utro tjenere som har vært problemet) så er det bare sette i gang igjen.

Økonomien er fortsatt fra hånd til munn. Noen av elevene er betalt eller sponset og en ekstern organisasjon bidrar månedlig til drift, men rundt regnet så mangler det mellom 5 til 10 tusen kroner månedlig.

Margaret står fortsatt på. Hun har fortsatt tanker og visjoner, men ønsker veldig sterkt avløsning snart. Håpet og drømmen er at noen er klar til å ta over i 2025. Da har skolen 20 års jubileum. Kanskje det blir en ny tur på oss da (bare besøk 😊) Vi er i alle fall invitert.

Vi fikk også en fin tur til Tarangire National-park.

Tusen takk for at dere fortsatt trofast støtter SSLC!

Hilsen Berit og Sverre.