Taler om Verdier

Eirik Austeng

Om Ånden i menigheten

Teolog James Dunn skriver at nådegavene beskriver kroppens funksjon. Uten nådegavene i bruk og forvaltning, er kroppen i praksis lammet. Kjærligheten til hverandre og livet i ånden beskriver kroppens karaktertrekk. Hamar Frikirke, la oss sørge for at vi er i funksjon og våre karaktertrekk er at vi elsker hverandre, unge og gamle, nye og rutinerte – med en iver for Gud og hans ånd.

En visjon for semesteret

Eirik Austeng taler om Den Hellige Ånd som gir oss alle gaver til å bruke i Guds rike. Når disse gavene brukes blir kirken utrustet slik at Jesu kropp vokser og går frem i Enhet, kjennskap til Jesus og modenhet i troen.
Janne Frøyland

Åndelige Rytmer

Janne Frøyland fortsetter taleserien vår og snakker om tilbaketrukkenhet, stillhet, retreat og hva det vil gi oss av åndelig input og verdi. Det er en vei ut av ensomheten og rastløsheten til et rikere, indre liv med Gud.

For fattig og rik

Jesus forteller fariseerne historien om den rike mannen og Lasarus, Lukas 16. 19-31. Hva er poenget hans og hva angår dette oss i dag? Til samtale: Les teksten og del hvilke tanker dere får? Hva tenker dere om Jesu beskrivelse av livet etter døden? Les. 1. Timoteus 6. 6-12 og snakk om utfordringene dette gir i vår tid?

Hva med engasjement som verdi?

Engasjement er en av våre 5 verdier. Engasjement handler først og fremst om å finne sin plass ved Jesu føtter. Derfra kan vi begynne å snakke om det praktiske engasjement. Hvordan lever du hverdagen med Jesus? Hva er din nådegave og hvor tror du at du kan bruke den? Hva tror du Gud vil bruke deg til i din hverdag, enten i kirken eller andre steder?